معرفی بهترین فضای ذخیره سازی ابری

فضا‌های ذخیره سازی ابری سرویس‌های آنلاین جایگزین فضاهای فیزیکی هستند. از این رو با استفاده از این سرویس‌ها دیگر نیازی به انواع فلش مموری‌ها، هاردهای اکسترنال و سایر فضا‎‌های فیزیکی نیست. مزیت فضاهای ابری که باعث محبوبیت بیشتر آنها شده است؛ امکان بارگذاری، ذخیره کردن و مدیریت اطلاعات با هر دستگاهی است.

نحوه کارکرد فضای ذخیره سازی ابری

فضا‌های ابری در واقع مجموعه‌ای از کامپیوتر‌های به هم متصل هستند. این کامپیوتر‌ها در یک واحد به عنوان اکوسیستمی با هدف خاصی طراحی می‌شوند. این طراحی ممکن است یک یا چند هدف خاص مانند ذخیره سازی، بارگذاری داده، دانلود اطلاعات یا بصورت شخصی یک عمل مشخصی را دنبال کنند. این اهداف در قالب خدمات و سرویس‌ها برای کاربران عرضه می‌گردد.

فضای ذخیره سازی ابری یکی از سرویس‌های محبوب این واحد‌ها هستند؛ که دارای مزایای ویژه‌ای به شرح زیر است:

  • ارزان تر از هارد دیسک‌ها
  • صرفه جویی در زمان انتقال، دریافت و به اشتراک گذاری اطلاعات
  • دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به فایل‌ها در هر مکان و زمانی
  • بازیابی اطلاعات
  • امنیت بسیار بالا

انواع فضای ذخیره سازی ابری

با توجه به موارد ذکر شده؛ فضای ذخیره سازی ابری با قابلیت‌ها و کابرد‌های مختلفی برای هر حوزه طراحی شده است. از این رو امروزه شاهد انواع مختلف از این سرویس هستیم.

فضای ذخیره سازی شخصی

این نوع سرویس‌های ابری برای استفاده شخصی جهت ذخیره سازی اطلاعاتی مانند عکس‌ها، فیلم‌ها، گیف‌ها و سایر موارد است. فضای ذخیره سازی شخصی در واقع جایگزینی برای ذخیره اطلاعات در حافظه خود گوشی است.

فضای ذخیره سازی خصوصی

این نوع سرویس‌ها برای استفاده در محیط کسب و ‌کارها استفاده می‌شود. این نوع سرویس به کاربران خود اجازه می‌دهد تا در بستر کار خود، اطلاعات مختلف را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. همچنین با استفاده از این فضا، اطلاعات ذخیره می‌شود و دیگر نگرانی بابت مفقود شدن اسناد، مدارک، اطلاعات و… وجود ندارد.

فضای ذخیره سازی عمومی

ای نوع سرویس‌ها در واقع نقطه اشتراک فضای ذخیره سازی شخصی و خصوصی هستند. کاربران این فضای ذخیره سازی در کنار ذخیره اطلاعاتشان می‌توانند به افراد دیگری دسترسی بدهند تا این فایل‌ها را مشاهده کنند.

فضای ذخیره سازی ترکیبی

جدیدترین نوع سرویس‌های ذخیره سازی آنلاین، فضای ابری ترکیبی است. این نوع بستر سرعت و امنیت فضای خصوصی و سرعت و تجربه کاربری آسان فضای عمومی را دارد. امکان شخصی سازی فضای ابری خصوصی در به اشتراک گذاری برخی اطلاعات در فضای ابری عمومی باعث شده تا این سرویس فضای ذخیره سازی ابری ترکیبی نامگذاری شود.

حال که انواع سرویس‌های ذخیره سازی آنلاین را با یکدیگر بررسی کرده ایم؛ نوبت به معرفی بهترین فضاهای ذخیره سازی در جهان رسیده است:

گوگل درایو

فضای ابری مناسب برای کاربران تحت ویندوز و اندرویدی گوگل درایو است. اگرچه که این سرویس برای همه افراد دارای اکانت گوگل استفاده می‌گردد. قابل ذکر است که به کاربران گوگل به صورت رایگان ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان تعلق می‌گردد. طبق ادعای گوگل، هیچ فردی به غیر از دارنده خود حساب حتی گوگل دسترسی به اطلاعات یک حساب ندارند.

ویژگی‌های منحصر به فرد گوگل درایو به شرح زیر است:

  • دسترسی به مجموعه افیس اختصاصی گوگل (G Suite)
  • حجم رایگان اولیه مناسب
  • سازگاری بالا با دستگاه‌های اندرویدی
  • ۱۵ گیگابایت حجم اولیه رایگان

وان درایو

وان درایو بهترین فضای ذخیره سازی برای کاربران تحت ویندوز محسوب می‌شود. فایل‌ها و درایو‌های ویندوزی از جمله افیس از طریق جفت سازی با خدمات وان درایو می‌توانند به صورت آنلاین ایجاد شوند. همچنین نسخه تحت وب این سرویس می‌تواند با اکانت وان درایو به شبکه‌های اجتماعی نیز متصل و جفت شود. مزیت مهم وان درایو امکان بررسی فایل‌های مخرب، ویروسی و دارای حق کپی رایت جهت مطلع کردن شما است. همچنین فایل‌های موجود در فضای این سرویس را بدون نیاز به دانلود می‌توان به صورت آنلاین ویرایش کرد.

ویژگی‌های منحصر به فرد وان درایو به شرح زیر است:

  • ۵ گیگابایت حجم اولیه رایگان
  • جفت سازی با نرم افزارهای افیس
  • امکان بررسی فایل‌های مخرب
  • ویرایش آنلاین بدون نیاز به دانلود

دراپ باکس

دراپ باکس یک سرویس سازگار با سیستم عامل‌های ویندوز، ویندوز فون، لینوکس، اندروید، macOS ،iOS و بلک‌بری است. نحوه کارکرد دراپ باکس ایجاد یک فایل خودکار در حافظه فیزیکی دستگاه و همگام کردن اطلاعات با فضای ابری خلاصه می‌شود. در نتیجه فرقی ندارد که شما آفلاین باشید یا آنلاین، می‌توانید به راحتی به فایل‌های خود دسترسی پیدا کنید و آنها را تغییر دهید. همچنین در صورت حذف اطلاعات در پوشه حافظه فیزیکی، اتفاقی برای اطلاعات موجود در فضای ابری این سرویس نمی‌افتد. در واقع می‌توان گفت که این سرویس با بک‌آپ گیری از اطلاعات شما محافظت می‌کند. دراپ باکس یک سرویس ذخیره سازی خصوصی سازی است. از این رو در اشتراک گذاری اطلاعات، دیگران فقط می‌توانند اطلاعات شما را مشاهده نمایند و نمی‌توانند تغییری در آن ایجاد کنند.

ویژگی‌های منحصر به فرد دراپ باکس به شرح زیر است:

  • تجربه کاربری آسان
  • سازگاری بالا با تمام پلتفرم‌ها
  • انعطاف پذیری بالا در انواع استفاده
  • حجم رایگان ۲ گیگابایت اولیه

آی‌کلود اپل

آی‌کلود که تحت نظر شرکت اپل فعالیت می‌کند؛ قادر است تا هر نوع فایلی را ذخیره نماید. اگرچه که سرویس آی‌کلود تنها برای سیستم عامل ویندوز، مک و iOS است. البته بهتر است که از این سرویس برای دستگاه‌ها و محصولات اپل استفاده شود. اطلاعات موجود در آی‌کلود قابل استراک گذاری در تمام پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها است. همچنین اپل قادر است تا با بررسی فایل مخرب، ویروسی و دارای حق کپی رایت از اطلاعات شما محافظت نماید.

ویژگی‌های منحصر به فرد آِی‌کلود به شرح زیر است:

  • همگام سازی با تمام پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها
  • امنیت بسیار بالا
  • قابلیت ویرایش آنلاین
  • ۵ گیگابایت حجم اولیه رایگان برای دارندگان محصولات اپل
  • ۱ گیگابایت حجم اولیه رایگان برای دارندگان محصولات ویندوزی

کلام آخر

در این بخش از بلاگ پین شو سعی کرده‌ایم تا شما را با مفهوم فضای ابری، نحوه عملکرد، انواع و بهترین فضا‌ی ذخیره سازی ابری شما را آشنا کنیم. شما تجربه کار با کدام سرویس را داشته اید؟ بنظر شما نبود اسم کدام سرویس در این بلاگ خالی است؟ شما عزیزان می‌توانید نظرات خود را در بخش پایین این بلاگ کامنت کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

لوگو پین شو - ردیابی گوشی

پین‌شو یک نرم‌افزار کاربردی برای ردیابی افراد بدون اینترنت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *